Meeting voor versterking mbo-onderwijs voor topsporters - Johan Cruyff College.
Bijeenkomst voor versterking mbo-onderwijs voor topsporters
24 March 2025
Kracht van de samenwerking tussen Sparta Rotterdam en Johan Cruyff College Roosendaal.
De kracht van de samenwerking tussen Johan Cruyff College Roosendaal en Sparta Rotterdam – Deel 2
9 May 2025
Meeting voor versterking mbo-onderwijs voor topsporters - Johan Cruyff College.
Bijeenkomst voor versterking mbo-onderwijs voor topsporters
24 March 2025
Kracht van de samenwerking tussen Sparta Rotterdam en Johan Cruyff College Roosendaal.
De kracht van de samenwerking tussen Johan Cruyff College Roosendaal en Sparta Rotterdam – Deel 2
9 May 2025
parallax background

De kracht van de samenwerking tussen Johan Cruyff College Roosendaal en Sparta Rotterdam - Deel 1

Nicky Schijvenaars, studiecoach en docent Sport & Coaching aan het Johan Cruyff College in Roosendaal begeleidt jonge voetbaltalenten van Sparta Rotterdam. Dankzij de intensieve samenwerking kunnen zij het maximale uit hun voetbalcarrière én hun studie halen

Coverfoto: Pre-match Sparta Rotterdam. Bron: KNVB Vrouwen Eredivisie

In 2023 werd de samenwerking tussen het Johan Cruyff College Roosendaal en Sparta Rotterdam verlengd tot medio 2027. ‘Voor onze spelers en speelsters is het van groot belang om zich ook buiten het voetbalveld optimaal te kunnen ontwikkelen. Daarom vinden wij onderwijs erg belangrijk en besteden wij hier veel aandacht aan. Het Johan Cruyff College Roosendaal is een waardevolle toevoeging voor ons gebleken en we zijn blij dat we deze samenwerking gaan voortzetten’, aldus Gerard Nijkamp, technisch directeur van Sparta Rotterdam.

"Johan Cruyff College Roosendaal is een waardevolle toevoeging voor ons gebleken en zijn blij dat we deze samenwerking gaan voortzetten" - Gerard Nijkamp

Binnen de samenwerking volgen jeugdspelers van Sparta Rotterdam en speelsters van Sparta Vrouwenvoetbal mbo-opleidingen in de richtingen Sport & Business en Sport & Coaching aan het Johan Cruyff College Roosendaal. Wat maakt de samenwerking succesvol? Waar liggen de uitdagingen en kansen voor verdere verbetering? In dit deel gaat Nicky Schijvenaars, docent Sport & Coaching aan het Johan Cruyff College Roosendaal, onderdeel van Curio, in op de unieke kenmerken van de samenwerking met Sparta Rotterdam.

---
Dit is deel 1 over de samenwerking. In deel 2 geven Jonneke Schuurbiers en Leon Buitenhuis van Sparta Rotterdam hun kijk op de samenwerking met Johan Cruyff College Roosendaal.

Wat maakt de onderlinge samenwerking krachtig?

Ik denk dat er twee factoren zijn die het succes vooral bepalen: het intensieve contact dat we onderhouden met de collega's van Sparta en de manier waarop we het samen georganiseerd hebben. Ons onderwijs sluit naadloos aan op de voetbaltrainingen. Het is voor de spelers en speelsters heel praktisch ingericht: ze trainen, kleden zich om en kunnen direct door naar de les. In het sportcomplex van Sparta Rotterdam Nieuw Terbregge maken we gebruik van een mooie studieruimte. In die open en lichte ruimte kunnen de studenten prettig werken. Ik hoop dat we dat nog wat verder kunnen optimaliseren. Het zou bijvoorbeeld fijn zijn als er een paar units komen waar je ongestoord kunt video-bellen of kunt sparren. Om anderen niet te storen moeten ze daarvoor nu de ruimte verlaten en dan zijn ze voor ons uit zicht. We willen ook nog het bord met de '14 regels van Johan Cruijff' ophangen, want die gelden hier net zo als op het Johan Cruyff College.

Het constructieve contact dat we onderhouden met de medewerkers van Sparta Rotterdam is ook een essentieel onderdeel van de samenwerking. Vooral met Leon Buitenhuis, de coördinator van de jeugdopleiding, en Jonneke Schuurbiers, manager Vrouwenvoetbal, schakel ik snel en veel.

"Wat het echt bijzonder maakt, is dat we samen zo goed mogelijk inspelen op de specifieke behoeften van de studerende voetballers en de ontwikkeling van hun talent via sport en studie"

We bespreken de dingen die geregeld moeten worden om het onderwijs goed te verzorgen, we monitoren de voortgang van de studerende voetballers en we bepalen wat we doen als er iets niet volgens afspraak verloopt – zoals studenten die onverwacht niet op komen dagen of telefonisch onbereikbaar zijn. Maar wat het voor mij écht bijzonder maakt, is dat we daarbij verder gaan dan alleen het goed organiseren van voetbal en onderwijs. Samen spelen we zo goed mogelijk in op de specifieke behoeften van de studerende voetballers en de ontwikkeling van hun talent via sport en studie. Dat komt hen uiteindelijk ten goede en zo komen ze verder in hun duale carrière.

Kracht van de samenwerking tussen Sparta Rotterdam en Johan Cruyff College Roosendaal.

Topsport en studie combineren
Dylan van Wageningen

Dylan van Wageningen speelt al vanaf zijn tiende bij Sparta Rotterdam en heeft daar de jeugdopleiding doorlopen én zijn debuut in het eerste elftal gemaakt. Daarnaast is hij hoofdtrainer van het Onder 19-team bij FC Zoetermeer. Hij is bijna klaar met zijn studie Sport & Coaching aan het Johan Cruyff College Roosendaal.

"In de opleiding Sport & Coaching leer je wat er bij het trainersvak komt kijken. Alles wat ik daar leer, kan ik direct toepassen in de praktijk – en andersom. Ik heb bijvoorbeeld vanuit de opleiding bepaalde lessenreeksen gemaakt, die ik bij FC Zoetermeer kon uitvoeren. Dat heb ik vervolgens weer geëvalueerd met de docent. Ook mijn stage, mijn afstuderen en het organiseren van een toernooi kon ik bij de club doen. Daarnaast voer ik gesprekken met mijn spelers over hun ontwikkeling, hun rol binnen het team, of waarom ze wel of niet mogen spelen. Dat kan ik weer gebruiken voor studieopdrachten over sociale interactie en communicatie. Het Johan Cruyff College vergroot dus niet alleen je mogelijkheden, maar verbreedt ook je blik."

Klik hier om naar het interview met Dylan van Wageningen te gaan.

Hoe ziet een week eruit voor de studerende voetballers?

Op maandag, donderdag en vrijdag bieden wij als Johan Cruyff College onderwijs aan op de leslocatie van Sparta Rotterdam. Op maandag zijn mijn collega’s Sander Oostlander en Dion Murre aanwezig vanuit de studierichting Sport & Business, en ik ben er op donderdag en vrijdag vanuit de studierichting Sport & Coaching. De voetbalmeiden komen op dinsdag naar onze leslocatie in Roosendaal en op woensdag hebben ze onderwijs op afstand. Dan hebben ze eerst een training en daarna vervolgen ze hun studie vanaf Sparta of vanuit huis en hebben ze online overleg met hun studiecoach.

Voor de jongens onder de zeventien en onder de negentien jaar en Jong Sparta werkt het net andersom. Zij trainen op dinsdag en hebben op die dag hun onderwijs op afstand en online overleg met hun studiecoach. Op woensdag komen zij naar Roosendaal om samen met de andere studenten van het Johan Cruyff College te studeren.

"Nieuwe lichtingen voetballers denken vaak dat ze heel passief onderwijs gaan volgen, maar dat is absoluut niet de bedoeling! Wij stellen juist dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun studievoortgang en zelf het initiatief nemen"

Wat zijn vanuit het onderwijs gezien de grootste uitdagingen?

De grootste uitdaging voor ons ligt in hun zelfstandigheid, vooral bij de nieuwe lichtingen voetballers onder de zeventien die net beginnen met studeren. Zij hebben vaak de verwachting dat ze heel passief onderwijs gaan volgen, maar dat is absoluut niet de bedoeling! Wij stellen juist dat ze vanaf het begin zelf verantwoordelijk zijn voor hun studievoortgang en veel zelf het initiatief nemen. Omdat ze dit vaak nog moeten leren, vooral als ze nog jonger zijn, vraagt dit ook veel van ons.

"Door één lijn te trekken vanuit het voetbal en vanuit de studie willen we ook 'shopgedrag' voorkomen. Op zulke momenten is er meestal extra contact nodig"

Daarnaast proberen we vanuit het voetbal en vanuit het onderwijs zo transparant en eenduidig mogelijk te communiceren, wat heel intensief kan zijn. Als ze zich bijvoorbeeld ziekmelden voor de opleiding, dan geldt dat in principe ook voor het voetbal, en andersom. Door één lijn te trekken vanuit het voetbal en vanuit de studie, willen we ook 'shopgedrag' voorkomen. Op zulke momenten is er meestal extra contact nodig, zowel met de studenten zelf als met de begeleiding vanuit het voetbal, om te vragen hoe het gaat en of er bijzonderheden zijn en om alles goed af te stemmen. We gaan dan in principe heel oplossing-gericht te werk. Soms vraagt dat om extra maatwerk, bijvoorbeeld als een voetballer geblesseerd is en fysiotherapie nodig heeft, wat vaak onder onderwijstijd is. In zulke situaties stellen we ons flexibel op en zoeken we naar een goede balans tussen voetbal en studie, zodat ze beide kunnen blijven combineren.

"Voor de motivatie is het belangrijk dat ze de studie kiezen op de inhoud en niet omdat de samenwerking bestaat"

Een andere uitdaging is soms de motivatie. Het komt voor dat Spartaanse voetballers voor het Johan Cruyff College kiezen omdat de samenwerking bestaat, maar dat ze de inhoud van de opleiding eigenlijk niet zo interessant vinden. Dat leidt er dan vaak toe dat ze niet de juiste ontwikkeling doormaken. Als ze dat zelf niet goed aangeven, blijven ze soms te lang in hun studie hangen. Door bij de scouting in de voorlichting een completer beeld te geven van de studie, richting de voetbaltalenten én hun ouders, kunnen we hier nog winst boeken, verwacht ik. Als zij beter weten wat ze kunnen verwachten én wat er van hen verwacht wordt als ze voor het Johan Cruyff College kiezen, beginnen ze goed voorbereid en gemotiveerder aan de studie.

Wat valt jou op aan de manier waarop Sparta Rotterdam invulling geeft aan de duale carrière van hun voetballers?

Dankzij onze samenwerking heb ik Sparta Rotterdam leren kennen als een club met een duidelijke missie en visie, die ruimte biedt voor zowel de sportieve als maatschappelijke ontwikkeling van hun voetballers. Ze verzorgen de ontwikkeling op het sportieve vlak, terwijl ze voor het educatief-maatschappelijke aspect naar oplossingen zoeken, zoals onze samenwerking. Ik denk dat Sparta Rotterdam dit goed doet en ik zie dat de club daar ook veel baat bij heeft. Enerzijds ontlast het de club van de verantwoordelijkheid voor onderwijs, waardoor ze meer ruimte hebben om zich te concentreren op het sportieve gedeelte. Anderzijds biedt het veel kansen en mogelijkheden voor kennisuitwisseling, wat wij graag nog meer zouden willen oppakken. Zo zouden we bijvoorbeeld hun visie op training, of video-analyses vanuit hun praktijk, kunnen integreren in ons onderwijs. We zouden ook meer vertegenwoordigers van Sparta kunnen uitnodigen als gastsprekers, juist ook voor onze andere student-sporters in Roosendaal, die daar veel van kunnen leren. Omgekeerd is het zo dat studenten van ons vaak stagelopen binnen Sparta, zowel bij de sociaal-maatschappelijke afdeling als bij andere onderdelen van de club. Het netwerk van Sparta biedt veel kansen voor onze studenten om ervaring op te doen, en ik adviseer studenten dan ook regelmatig om actief te netwerken en te kijken welke mogelijkheden er voor hen zijn.

"Studenten van ons in Roosendaal kunnen vaak stagelopen binnen Sparta, zowel in de sociaal-maatschappelijke afdeling als bij andere onderdelen van de club"

Ik zou niet durven zeggen dat Sparta-studenten het beter bij ons doen dan bijvoorbeeld voetballers van NAC Breda, die ook vaak voor ons kiezen. Ik denk dat het studierendement ongeveer hetzelfde is, alhoewel ik geen cijfers heb om dit te onderbouwen. De aantallen zijn wel veel groter. We hebben momenteel honderdnegentig à tweehonderd studenten en daarvan zijn er – uit mijn hoofd – ongeveer dertig van Sparta. Van NAC is dat aantal veel kleiner. Zoals ik al zei, denk ik dat de Spartaanse voetballers vooral profiteren van de kracht van onze intensieve samenwerking en onze zichtbaarheid op hun locatie.

Kracht van de samenwerking tussen Sparta Rotterdam en Johan Cruyff College Roosendaal.

Topsport en studie combineren
Tessa Geleijnse

Tessa Geleijnse speelt bij de Selectie Vrouwenvoetbal Sparta Rotterdam en studeert Sport & Coaching aan het Johan Cruyff College Roosendaal.

Zoals bij alle jonge sporters die fulltime studeren en topsport bedrijven, komt de zoektocht naar een goede balans in hun duale carrière met de nodige uitdagingen. “In het begin vond ik het best lastig”, bekend Tessa, “ik deed veel minder aan de studie dan ik nu doe. Maar door een goede planning te maken, lukt het me nu wel om mijn studieopdrachten op tijd af te krijgen.”

“Het belangrijkste vind ik, is dat studenten zelf veel kunnen bepalen, zodat ze zelf kunnen kiezen wanneer ze aan de opleiding werken. Die flexibiliteit die het Johan Cruyff College biedt is cruciaal om sport en studie te kunnen volhouden. Ook de uitstekende communicatie tussen Sparta en het Johan Cruyff College is erg belangrijk, zodat zij ons maximaal de ruimte geven voor persoonlijke afstemming en planning. Want dankzij het zicht dat de docenten daardoor hebben op de druk die er soms is vanuit het topsportleven, kunnen ze ons zo goed helpen met onze studieplanning.”

Klik hier om het hele interview met Tessa Geleijnse te lezen.

Welke aspecten in de voetbalwereld bepalen of het combineren van voetbal en studie mogelijk is?

Als je de combinatie van voetbal en studie goed organiseert, is het ontwikkelen van een duale carrière in de voetbalwereld goed te doen. Meestal trainen spelers elke dag zo'n twee tot tweeënhalf uur, met eventueel nog een half uur krachttraining erbij. Dit past goed in een werkdag van zo'n zeven uur, dus er is zeker tijd voor onderwijs. In feite kunnen voetballende studenten in drie jaar tijd netjes hun mbo-diploma behalen, zowel bij Sport & Business als bij Sport & Coaching.

"Wat het voor jonge talenten soms moeilijk maakt, zijn de verleidingen rondom het profvoetbal die ze bij topvoetballers zien"

Voetbal is natuurlijk een enorm populaire sport waar veel geld in omgaat. Wat het voor jonge talenten soms lastig maakt, zijn de verleidingen rondom het profvoetbal die ze bij de topvoetballers zien: een hoog inkomen, de bekendheid, materiële zaken zoals dure auto's, sieraden of merkkleding. Dat spreekt veel jonge voetballers enorm aan en zij dromen van die wereld. Dromen is goed, maar het is ook belangrijk om realistisch te blijven. Ik heb geregeld gesprekken met jonge studenten van Sparta in de trant van ‘Tel maar uit je kansen’. De kans dat een jong talent doorbreekt als profvoetballer is namelijk heel erg klein, minder dan twee procent haalt de top. Dan is het extra belangrijk dat ze meer loopbaanmogelijkheden hebben.

Herken je dat de jonge voetballers de studie leuker gaan vinden, als ze ontdekken hoe die bij kan dragen aan hun loopbaan?

Ja, dat is een enorme boost voor hun motivatie, maar dat kwartje valt meestal pas zo halverwege de opleiding. Daarvóór kan je hen op andere manieren helpen. Om hen bijvoorbeeld van hun studiehouding bewust te maken, houd ik hen soms voor dat je niet kunt zeggen: 'Als ik klaar ben met trainen, trek ik mijn 'jas' als voetballer uit en ben ik student.' In het leven gaat het erom dat je als persoon consistent gedrag vertoont in alles wat je doet. Oftewel, als je altijd op tijd komt voor de training en je houdt je daar aan de afspraken, dan kan je dat ook bij je studie doen! Je gedrag zegt veel over jou en als je overal je verantwoordelijkheid neemt, word je niet alleen op het veld, maar ook naast het veld opgemerkt.

"Je gedrag zegt veel over jou en als je overal je verantwoordelijkheid neemt, word je niet alleen op het veld, maar ook naast het veld opgemerkt"

Waarom heeft de Johan Cruyff Academy niet dezelfde samenwerking met Sparta Rotterdam, denk je?

Ik vermoed dat het te maken heeft met de aantallen en de zelfstandigheid van de studenten. Het Johan Cruyff College biedt mbo-niveau en we merken dat zo’n acht van de tien voetballers, dus het overgrote deel, eerst voor een mbo-diploma bij ons gaan en een aantal van hen daarna kijken of ze gaan doorstuderen aan het hbo, wat door de Johan Cruyff Academy wordt aangeboden. Dan zijn ze ook wat ouder en zelfstandiger. Ik weet dat er bij de dames van Sparta Rotterdam een aantal zijn die de Johan Cruyff Academy doen.

Zou je deze manier van samenwerking ook graag bij andere voetbalclubs in jullie regio opzetten?

Ja, kijk, aan de ene kant ben ik laaiend enthousiast, maar ik ben ook voorzichtig. Je ziet dat we door onze goedlopende samenwerking en zichtbaarheid meer studenten van Sparta Rotterdam krijgen. Daarnaast werken we binnen het onderwijs nu met een zogenaamde nominale leerlijn, waardoor er minder studieuitval is. Maar grotere groepen studenten betekent ook dat er meer studiebegeleiding nodig is. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden, zeker bij het individuele maatwerk dat wij leveren aan onze studerende topsporters. Ik houd me alleen bezig met de praktijk en de soepele invulling van de samenwerking, maar ik kan voorstellen dat de kosten op een gegeven moment uit balans kunnen raken als we dit model ook precies zo bij andere clubs zouden gaan toepassen en de aantallen studenten gaan toenemen. Dat maakt me wat voorzichtig in mijn antwoord.
---
Dit was deel 1 over de samenwerking. In deel 2 geven Jonneke Schuurbiers en Leon Buitenhuis van Sparta Rotterdam hun kijk op de samenwerking met Johan Cruyff College Roosendaal.