Sinds 2007 is Joyce van Kooten als docent en studieadviseur betrokken bij het (door)ontwikkelen van het onderwijsaanbod voor topsporters aan de Johan Cruyff Academy. Daarbij streeft zij met de teams van de drie vestigingen in Amsterdam, Groningen en Tilburg, naar de meest ideale combinatie van topsport met de fulltime opleiding Sportmarketing, een leerroute van hbo Commerciële Economie. De Johan Cruyff Academy biedt daarbij maatwerk in de studiebegeleiding van de student-sporters. Joyce gaat in op de successen en uitdagingen in de studiecoaching van deze sporters op hbo-niveau.
In dit eerste deel gaan we in op de uitgangspunten bij studiecoaching van topsporters, de kritische factoren voor succes en wat zij als de belangrijkste uitdagingen ervaart, bij studiecoaching van topsporters. In deel 2 gaan we in op de aanpak in studiecoaching bij verschillende sporten en sporters: studiecoachen en diversiteit in sport en tussen sporters. En in deel 3 gaan we in op de studiecoaching van de allerbesten in topsport en de specifieke uitdagingen die daarbij komen kijken.
In lijn met de filosofie van Johan Cruijff, is er in het hele begeleidingsproces – dus van instroom tot uitstroom, al dan niet met diploma – aandacht voor de totale mens. Op de Johan Cruyff Academy gebruiken we daarbij vooral het ‘Holistic Athletic Career Model’ van Paul Wylleman.
Het model gaat er van uit dat een sporter in zijn carrière met diverse uitdagingen te maken krijgt en dat bovendien al deze aspecten niet alleen op zichzelf staan, maar ook in relatie tot elkaar. Ontwikkelingen in het ene gebied hebben doorgaans effect op die in een ander gebied.
“In lijn met de filosofie van Johan Cruijff, gaan wij bij de studiecoaching uit van de totale mens” – Joyce van Kooten
Bijvoorbeeld, student-sporters die aan een studie beginnen hebben het vaak extra zwaar, omdat zij zich in een overgangsfase bevinden op diverse aspecten in hun leven: er gelden vaak nieuwe sportverplichtingen, maar zeker nieuwe studieverplichtingen, de relaties met vrienden veranderen, ze worden onafhankelijker van de ouders, gaan misschien op zichzelf wonen, krijgen meer financiële verantwoordelijkheden, etc.
Het model van Wylleman gaat dus in op al die diverse facetten van een topsportleven en hoe de context eruit ziet. Het behandelt alle zaken tegelijk en hoe die elkaar beïnvloeden, dus wie ben je als persoon, hoe ziet jouw omgeving eruit en binnen die omgeving: is er een goede sport-studie-combinatie in te richten?
Holistic Athletic Career Model - Paul Wylleman. Bron: Wylleman, P., De Brandt, K., & De Knop, P. (2020). Career development of elite athletes. In D. Hackfort and R. Schinke (Eds.), Routledge International Encyclopedia of Sport and Exercise Psychology: Volume 2: Applied and Practical Measures (pp. 89-106). New York, NY: Routledge.
“Je wilt dat de studenten zelfinzicht krijgen, zodat zij leren waar hun kracht zit, om richting meer zelfregulatie te gaan” – Joyce van Kooten
“Gaandeweg ontdekken zij dat de skills die zij via hun sport ontwikkelen, hen helpen in hun studie en omgekeerd” – Joyce van Kooten
“De mens staat primair centraal, dan de sporter – want zo zien zij zichzelf ook vooral – en de student” – Joyce van Kooten
“Sporters zijn vaak geneigd zelf hun problemen op te willen lossen. Je moet als studiecoach scherp op signalen letten” – Joyce van Kooten
Joyce van Kooten voor 'De 14 regels van Johan Cruijff'
“Als studiecoach van sporters krijg je onherroepelijk te maken met de problematiek die veel in sport speelt” – Joyce van Kooten
“In een open klimaat speelt tijd geen rol, maar de tijd die je hebt is wel beperkt" – Joyce van Kooten
“De studiecoaching is bedoeld om hén sterker te maken" – Joyce van Kooten
“Sommigen hebben wat tijd nodig om zelf de dingen te ontdekken, maar dat betekent niet dat je als studiecoach niets moet doen" – Joyce van Kooten
“Het helpt vaak als je zelf laat zien dat je ook bezig bent met je ontwikkeling en openstaat voor feedback" – Joyce van Kooten
“Het heeft geen zin hen te vertellen dat de wereld er anders uitziet, dan zoals zij hem ervaren" – Joyce van Kooten
“Studenten zien niet altijd hoeveel moeite het kost om aan alle onderwijs-eisen te voldoen" – Joyce van Kooten
Dat je de begeleiding deelt met je team. Het is nooit ‘jouw’ succes als een student-sporter het goed doet. We begeleiden onze topsporters als team. Soms kunnen ze bij de één beter terecht dan bij de ander. Dan moet ik dat als studiecoach accepteren en hen die ruimte geven, zodat zij bijvoorbeeld bij hun projectdocent begeleiding zoeken.
“We doen de studiecoaching samen als team. Dat is onze grootste succesfactor” – Joyce van Kooten
We doen het dus samen, wat het studiebegeleidingstraject beter en leuker maakt. We vieren de successen ook met elkaar. In mijn ogen is dat een kritische succesfactor, dat ik er als studiecoach niet alleen voor sta.
Het gaat om een relatief klein team en wij kennen de studenten allemaal persoonlijk. We stemmen onderling onze aanpak met elkaar af, zowel richting de groepen als de individuen, altijd met behoud van de privacy als de student jou in vertrouwen genomen heeft.
Wel blijf ik altijd verantwoordelijk en aanspreekpunt voor hun overall studievoortgang, anders loop je het risico dat studenten gaan ‘shoppen’ bij verschillende docenten, juist ook omdat iedereen zo toegankelijk is! Maar dankzij de continue afstemming binnen het team, tackelen wij dat snel en dan geven wij aan de student terug, dat we het echt samen moeten doen.
---
In deel 2 van deze reeks interviews over studiecoaching van topsporters gaat Jocye van Kooten in op het coaching van diversiteit in sport en tussen sporters en in deel 3 gaan we in op de studiecoaching van de allerbesten in topsport.
Joyce van Kooten is studieadviseur en docent aan de Johan Cruyff Academy Amsterdam aan de Hogeschool van Amsterdam. Als studieadviseur is ze verantwoordelijk voor de in- en doorstroom van de studenten. Daarbij streeft zij met haar collega’s naar een ideale sport en studiecombinatie voor elke student-sporter. Daarnaast is ze docent Personal Branding en Communicatieve Vaardigheden, waar studerende topsporters inzicht vergaren in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en faciliteert ze het delen van kennis tussen de drie Johan Cruyff Academies. Joyce was consultant Werving en Selectie en Management Development in het bedrijfsleven, bij KPN en TNO. Vanuit haar bedrijf Joynyou werkt ze als persoonlijk coach voor de Master in Coaching van het Johan Cruyff Institute in Amsterdam en is zij docent bij de Engelstalige, online modules ‘Leadership’ en ‘People Management’ van het Johan Cruyff Institute in Barcelona. Haar ambitie is met haar eigen bedrijf (nog meer) bij te dragen aan projecten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en zelfregulatie van jonge sporters.
Quick Fact: Master in Coaching
Eén van de opleidingen die Joyce volgde en waar zij nu personal coach is van studenten, is de Master in Coaching van het Johan Cruyff Institute Amsterdam. Dit 10-maanden durende studieprogramma is gebaseerd op de visie van Johan Cruijff, waarin coaching meer is dan het toepassen van tactische en technische kennis. Het gaat om het managen van jezelf, de spelers/medewerkers, het team en de omgeving. Immers, je bent alleen in staat anderen te coachen, als je jezelf kan coachen. Klik hier voor meer informatie.